FAQ

Verhuur

Hoe kom ik in aanmerking voor een atelier?

Onze ateliers worden toegewezen op basis van jouw inschrijving, klik hier om je gratis en vrijblijvend bij ons in te schrijven. Heb je interesse in een van de vrije ruimtes? Laat het ons weten via de knop ‘ik heb interesse in deze ruimte’. Bij het toewijzen van een atelier bekijken we jouw portfolio en motivatie. Op basis daarvan kijken we of jouw wensen en werkzaamheden passen bij het pand en de faciliteiten die we daar bieden. Je vindt ons verhuurbeleid hier.

Verhuren jullie ook bij mij in de buurt?

Op deze kaart vind je al onze panden.

Wil je op de hoogte blijven van vrijgekomen ruimtes, meld je dan aan voor de ateliernotificatie

Hoelang duurt de huurovereenkomst van een atelier?

Onze contracten gaan bij voorkeur in per de 1e of de 15e van de maand. Daarbij begin je met een jaarcontract, deze wordt na dit eerste jaar stilzwijgend verlengd. Er geldt telkens een opzegtermijn, deze kan variëren van één tot drie maanden. De exacte termijn vind je in je huurovereenkomst.

Kan ik ‘s avonds ook in het atelier?

Voor de meeste panden geldt dat je gewoon ’s avonds in je atelier kunt. Zorg er wel voor dat je bij vertrek alles goed afsluit. Voor locatie Dröge geldt dat je vóór 00:00 afgesloten moet hebben. 

Mag ik mijn atelier delen?

Dat mag zeker! Onze administratie heeft daarbij de voorkeur dat jullie onderling één hoofdhuurder kiezen. Mocht je daar vragen over hebben? Stel ze gerust aan een van onze collega’s. Huur je al bij ons en komt er iemand bij? Vraag altijd eerst schriftelijk toestemming via info@atelierstilburg.nl

Hoe lever ik mijn atelier op?

Wanneer je je atelier hebt opgezegd dien je doorgaans twee weken, en uiterlijk één week voor einde contract, een afspraak te hebben staan met een van onze beheerders. Onze beheerder kijkt samen met jou of er nog wat moet gebeuren voor een goede oplevering. Dat is belangrijk, want bij een goede oplevering krijg je je complete borg terug en gebeurt dat zo snel als mogelijk.

Je atelier moet opgeleverd worden in de staat zoals je deze hebt aangetroffen bij aanvang. Denk aan: gaten gedicht, wit (kleur 9010) gesausde wanden, leeg en veegschoon. Bekijk de checklist hier. Heb jij vragen over de oplevering? Stel ze gerust aan een van onze beheerders. Wanneer je je atelier later oplevert dan afgesproken, dienen we de huur tot aan oplevering in rekening te brengen.

Belangrijk: het afval en het resterende meubilair mag niet worden weggegooid in de containers. Vanzelfsprekend mag je deze ook niet achterlaten in het atelier of de gemeenschappelijke ruimtes. Deze dien je zelf af te voeren naar de milieustraat.

Waar kan ik jullie statuten vinden?

Stichting Ateliers Tilburg (SAT) is een non-profitorganisatie die onder andere samenwerkt met de gemeente Tilburg om (professionele) kunstenaars en creatieve ondernemers betaalbare werkruimte te bieden in Tilburg. Met dat doel voor ogen ontwikkelt, beheert en verhuurt Ateliers Tilburg cultureel vastgoed in Tilburg. De stichting verwezenlijkt dit doel door:

  • De ontwikkeling van beleid ten aanzien van het beheren en verwerven van werkruimtes voor alle kunstdisciplines.
  • Het zorgdragen voor het beheer en onderhoud van eigen en tijdelijke panden.
  • De transparante en objectieve toewijzing van ruimtes aan professionele makers uit de creatieve industrie of daar een opleiding in volgen. Onder professionele makers verstaan we: makers die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel of die kunnen aantonen een actieve praktijk te hebben. Geldige bewijsstukken zijn bijvoorbeeld een deelname aan minimaal 3 exposities of andere culturele evenementen, de verkoop van minimaal 3 kunstwerken, een startstipendium, beurs of cultuursubsidie.

Onder kunst en cultuur wordt verstaan: beeldende kunst (tekenen, schilderen, grafiek, beeldhouwen, 3D-werk, installaties, keramiek, glas), vormgeving (producten, grafisch, illustratie, mode, sieraden, accessoires), ambacht (meubelmaken, instrumentenbouw, decorbouw), theater, circus, muziek, dans, literatuur, fotografie, games en film.

Iemand met een diploma van een kunstacademie komt bij SAT altijd in aanmerking voor een ruimte. Ook als autodidact kun je in aanmerking komen voor een ruimte bij SAT. Je dient dan drie bewijsstukken te overleggen die aantonen dat je ten minste drie jaar een actieve beroepspraktijk of onderneming in kunst en cultuur voert. Geldige bewijstukken tonen bijvoorbeeld een deelname aan minimaal 3 exposities of andere culturele evenementen, de verkoop van minimaal 3 kunstwerken, een startstipendium, beurs of cultuursubsidie.

Daarnaast verhuurt SAT ruimtes aan organisaties die zich bezig houden met het presenteren, maken, ontwikkelen, organiseren of bemiddelen in kunst en cultuur. Een culturele organisatie kan ook bestaan uit professionals buiten de kunst- en cultuursector, zoals een festivalorganisatie, productiehuis of podium. In alle gevallen dient kunst en cultuur het hoofddoel van de organisatie te zijn. Ook sociaal-maatschappelijke organisaties kunnen een meerwaarde hebben voor een locatie en in aanmerking komen voor een ruimte.

Statuten Stichting Ateliers Tilburg 2023
Statuten Stichting Carré 2023

Versie: voorjaar 2023. Wijzingen voorbehouden. 

Administratie

Hoe ziet een huurovereenkomst eruit?

In je huurcontract zijn de belangrijkste afspraken tussen jou en Ateliers Tilburg vastgelegd, bijvoorbeeld over betaling van de huur, de huurperiode, opzegtermijn en de toepasselijke algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staan regels over het huren van een atelier bij Ateliers Tilburg. Je leest daarin meer over o.a. de wijze van gebruik van de woning, onderhoud, servicekosten en de gang van zaken als je de huur opzegt. Deze voorwaarden gelden naast de afspraken in je huurcontract. 

Welke verzekering moet ik afsluiten voor de spullen in mijn atelier?

Je hebt een inboedelverzekering nodig, anders ben je niet gedekt voor eventuele schade. Dit staat ook vermeld in je contract. Check voor specifieke informatie rondom een (inboedel)verzekering bij je eigen verzekeraar.

Wat houdt de kale huurprijs in?

Dit is de huurprijs zonder bijkomende kosten, dus exclusief de eventuele BTW, servicekosten en internet.

Hoeveel bedraagt de borg van een atelier?

De borg bedraagt twee keer de kale huurprijs, zonder servicekosten.

Waarom staat er bij sommige panden 0% en/of €0 BTW? Ik wil graag de BTW terugvragen.

De meeste panden zijn niet BTW-plichtig, daarom mogen we ook geen BTW in rekening brengen. Als dit wel het geval is, komt er 21% boven het bedrag van de factuur. Per saldo maakt het daarom dus niet uit of je het terug kan vragen bij de belastingdienst (BTW-panden: Goretti, NS16, Veldhovenring en RBO10).

Wat is jullie KVK-, BTW-nummer en wat zijn jullie bankgegevens?

Onze organisatie bestaat uit Stichting Ateliers Tilburg en Stichting Carré. De gegevens zijn als volgt:

Stichting Ateliers (BTW)
NL24TRIO0379544989
KvK 18073753
Btw-nr NL813546163B01

Stichting Carré
NL28TRIO0338685316
KvK 41096316

Waaruit bestaan de servicekosten?

Onze servicekosten zijn onder te verdelen in een vast en variabel deel, om te zien hoe deze kosten zijn opgebouwd:
Klik hier voor de verdeling van onze tijdelijke panden.
Klik hier voor de verdeling die wordt toepast in Carré.

Wanneer krijg ik mijn eindafrekening servicekosten?

Doorgaans versturen we vóór 1 juni de eindafrekening van het jaar daarvoor. Na ontvangst heb je twee weken om dit door te nemen en daar vragen over te stellen via administratie@atelierstilburg.nl

Beheer & onderhoud

Hoe lever ik mijn atelier op?

Wanneer je je atelier hebt opgezegd dien je doorgaans twee weken, en uiterlijk één week voor einde contract, een afspraak te hebben staan met een van onze beheerders. Onze beheerder kijkt samen met jou of er nog wat moet gebeuren voor een goede oplevering. Dat is belangrijk, want bij een goede oplevering krijg je je complete borg terug en gebeurt dat zo snel als mogelijk.

Je atelier moet opgeleverd worden in de staat zoals je deze hebt aangetroffen bij aanvang. Denk aan: gaten gedicht, wit (kleur 9010) gesausde wanden, leeg en veegschoon. Bekijk de checklist hier. Heb jij vragen over de oplevering? Stel ze gerust aan een van onze beheerders. Wanneer je je atelier later oplevert dan afgesproken, dienen we de huur tot aan oplevering in rekening te brengen.

Belangrijk: het afval en het resterende meubilair mag niet worden weggegooid in de containers. Vanzelfsprekend mag je deze ook niet achterlaten in het atelier of de gemeenschappelijke ruimtes. Deze dien je zelf af te voeren naar de milieu straat.

Mag ik elektrische verwarming of airco ophangen?

Het is ten strengste verboden om gebruik te maken van elektrische kachels of aircosystemen. Het is wel toegestaan een infraroodpaneel van max. 1000 Watt aanschaffen. Let op: hiervoor geldt max. één paneel per ruimte.

Kan ik (technische) aanpassingen doen aan mijn ruimte? En zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Het is uiteraard mogelijk aanpassingen te doen aan je ruimte. Let wel: doe dit altijd in overleg met onze beheerders, zij kunnen checken of jouw wensen passen bij de voorzieningen in het pand. Bijvoorbeeld of het stroomnet krachtstroom aankan en/of eventuele aanpassingen ook mogen van de pandeigenaar.

Aangezien wij de kosten voor onze ruimtes zo laag mogelijk willen houden, kun je helaas geen beroep doen op een bijdrage aan jouw persoonlijke wensen. Deze zijn daarom ook altijd voor eigen rekening. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van aanpassingen die je op eigen initiatief kunt nemen.

In de meeste gevallen mogen extra nutsvoorzieningen, mits deze juist en door een gecertificeerd bedrijf zijn aangelegd, bij oplevering van je ruimte blijven zitten. Bewaar daarom altijd je betalingsbewijs zodat we kunnen checken of de werkzaamheden door een gecertificeerd bedrijf zijn uitgevoerd. Hier staat helaas geen vergoeding tegenover.

Wat kan ik doen tegen de kou?

De stookkosten worden in de meeste panden verdeeld over de m2. Het is daarom goed om de temperatuur van de algemene thermostaat in goed overleg met je medehuurders af te stemmen. Natuurlijk kan het voorkomen dat de gewenste temperatuur lager is dan jouw voorkeur. Je kunt dan bijvoorbeeld: gordijnen ophangen voor ramen of muren met een koudebrug, een infraroodpaneel van max. 1000 Watt aanschaffen (let op: één paneel per ruimte is toegestaan) of denk bijvoorbeeld aan een Stoov. Daarnaast is het verstandig om radiatorfolie aan te brengen achter de radiatoren.

Andere tips i.r.t. stoken en radiatoren:
– Draai radiatoren als je weggaat (zeker in de winterperiode) altijd op vorststand
– Probeer in de winter niet of zo min mogelijk te stoken in gemeenschappelijke ruimtes. Stoken op de gang is sowieso niet wenselijk.

Het gebruik van elektrische kachels is ten strengste verboden.

Mocht je last hebben van de kou dan vragen we je altijd om even een thermostaat op te hangen. Op die manier kunnen we de temperatuur meten en jouw klacht beter beoordelen.

Wat kan ik doen tegen de warmte?

De kosten van het energieverbruik worden in de meeste panden verdeeld over de m2. Om die reden is het verboden om airco’s (en in de winter elektrische kachels) aan te sluiten. Je kunt uiteraard wel gebruik maken van een ventilator.

De kosten van het energieverbruik worden in de meeste panden verdeeld over de m2. Om die reden is het verboden om airco’s (en in de winter elektrische kachels) aan te sluiten. Je kunt uiteraard wel gebruik maken van een ventilator.

Mocht je last hebben van de warmte dan vragen we je altijd om even een thermostaat op te hangen. Op die manier kunnen we de temperatuur meten en jouw klacht beter beoordelen.

Mag ik extra stroompunten aanleggen?

We vragen je dit soort werkzaamheden altijd te laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf. Mocht het bedrijf hiervoor in de stoppenkast moeten zijn, stem dan even af met een van onze beheerders. Een andere oplossing is een verlengsnoer met meerdere stopcontacten. Op die manier kun je veilig stroom brengen naar de gewenste (werk)plek. Let op: het doorlussen van verlengsnoeren – m.a.w. een verlengsnoer in een andere verlengsnoer –  is verboden aangezien dit niet brandveilig is. Hier wordt vanuit de pandeigenaar ook regelmatig op gecontroleerd.

Bij wie kan ik terecht als mijn internet het niet doet?

In de meeste panden is er een vaste internetaansluiting of werken we met Wifi. Tijs Keijzers is bereikbaar voor storingen, vragen over internetsnelheden e.a. zaken. Hij is bereikbaar op 013-2077710 of info@webellentijs.nl.

Hoe stel ik mijn radiatoren in op de juiste temperatuur?

Hieronder vind je de instelschaal voor de gewenste temperatuur:

Hoe werken de warmtemeters in mijn ruimte? (Carré)

Voor meer informatie over de warmtemeters verwijzen we je graag naar de informatie folder van Brunata.

Wat moet ik weten over de internetaansluiting in mijn ruimte? (Carré)

Alle ateliers in Carré zijn voorzien van een eigen internetaansluiting. Je kunt hier gebruik van maken door middel van een kabel, maar je kunt er ook een router op aansluiten. Dat mag een eigen router zijn, maar je kunt deze voor €50,00 ook aanschaffen bij Tijs Keijsers. Hij beheert en regelt alle zaken omtrent het internet, zijn contactgegevens vind je op onze contactpagina.

Als huurder betaal je standaard €10,00 per maand, hiervoor krijg je het basis abonnement. Voor sneller of hoger verbruik kun je ook een ander abonnement afsluiten, namelijk:

– Basis snelheid van 5 mbit / 2 mbit € 10,00 p/mnd (standaard abonnement)
– Small 12 / 4 mbit  € 20,50 p/mnd
– Medium 40 / 16 mbit  € 45,00 p/mnd

Platform & Community

Waar ontmoet ik andere huurders?

De Nachtzuster is iedere donderdag en vrijdag geopend. Op donderdag als atelier café, voel je van harte welkom om hier te komen werken of pauzeren. Vrijdagavond draait er cultureel programma, voor meer info ga je naar www.denachtzuster.nu.

Daarnaast organiseert Ateliers Tilburg jaarlijks het tweede weekend van november Kunstscene. Dit tweedaagse event staat in het teken van kunst zien en laten zien. Er zijn dan door de hele stad open ateliers, pop-up shops, tentoonstellingen, films, workshops, live-art en demo’s. De deelnemende kunstenaars zijn nauw betrokken bij de organisatie van het weekend. 

Ik wil binnenkort een expo/voorstelling organiseren, kan ik ook bij jullie terecht voor promotie en andere mogelijkheden?

Ja, dat kan zeker! We brengen graag jouw event onder de aandacht op onze website of socials. Stuur je promotiemateriaal op naar tyrell@atelierstilburg.nl en in overleg bekijken we de mogelijkheden.

In Carré vind je De Nachtzuster, informeer naar expositie-mogelijkheden via info@denachtzuster.nu. Bekijk ook eens wat hier zoal gebeurd op de website of socials. Ook in NS16 vind je een hele toffe expositieruimte die zij als vereniging zelf verhuren, voor meer informatie over deze plek, klik hier.

Ik huur een atelier bij jullie. Hoe krijg ik mijn werk op de makerspagina?

Leuk! We maken voor jou graag een pagina onder ‘makers‘. Stuur hiervoor een mail naar tyrell@atelierstilburg.nl.

Kan ik lid worden van de klankbordgroep?

Sinds 2020 komen we vierjaarlijks samen met een klankbordgroep. In de klankbordgroep zitten huurders vanuit verschillende panden. We bespreken hier actuele zaken, aandachtspunten per pand en voorgenomen beleid. Meer informatie of interesse om deel te nemen? Stuur een mail naar tyrell@atelierstilburg.nl.

Contact

Op welke dagen is jullie kantoor geopend?

We zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar per telefoon en e-mail, bekijk hier wie er op dit moment aanwezig is. Mocht je langs willen komen, dan kun je het beste een afspraak maken. Onze culturele vrijplaats De Nachtzuster is iedere donderdag open van 10:00 tot 17:00 en elke vrijdag van wisselende begintijden tot 23:30. 

Bij wie kan ik terecht met mijn vraag?

Klik hier voor alle gezichten, bijbehorende functieomschrijvingen en contactgegevens.

Wat is jullie KVK-, BTW-nummer en wat zijn jullie bankgegevens?

Onze organisatie bestaat uit Stichting Ateliers Tilburg en Stichting Carré. De gegevens zijn als volgt:

Stichting Ateliers (BTW)
NL24TRIO0379544989
KvK 18073753
Btw-nr NL813546163B01

Stichting Carré
NL28TRIO0338685316
KvK 41096316

Waar kan ik melden dat ik overlast ervaar in mijn atelier?

(bijvoorbeeld afval, lawaai, inbraak, lekkage, alarm, etc.)

Bij overlast kun je het beste contact opnemen met een van onze beheerders. Heb je vragen over het gebruik van het pand en onze faciliteiten, zie hier onze huisregels.

Je kunt overlast melden via info@atelierstilburg.nl.

Wat doe ik bij een calamiteit?

Doet zich een noodsituatie voor en is spoedeisende hulp nodig? Bijvoorbeeld wanneer jij of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft, bij brand, of als je getuige bent van een misdrijf. Probeer dan rustig te blijven, breng jezelf en omstanders in veiligheid en bel altijd alarmnummer 112. Waarschuw eventuele aanwezige BHV’ers. In het geval van een beginnende brand kunnen zij helpen bij het blussen en het ontruimen van de locatie. Let op dat je geen rook inademt. Bel daarna (tijdens kantooruren) Beheer contactpersoon René Maas / 06 44 24 21 93.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Heb jij een klacht m.b.t. jouw ruimte? Dan kun je terecht bij ons beheer (contactpersoon René Maas / 06 44 24 21 93). Heb je een klacht over andere zaken? Stuur een mail naar info@atelierstilburg.nl. Wij zullen te allen tijde vertrouwelijk omgaan met jouw klacht en gegevens.

In september starten we met het werven van leden voor een klachtencommissie. Je leest het reglement alvast hier.

Staat jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Onze contactgegevens vind je op deze pagina.